אז מצבר לרכב מתרוקן מדי פעם, מה עלינו לעשות?

המצברים משמשים צרכני חשמל גדולים ולפעמים ניידים כסוללה. הסוללות הקטנות שאנו מכירים אינן מספקות את כמות האנרגיה הנדרשת לכל צרכן חשמלי גדול, ולכן הומצא המצבר, אשר אופן פעולתם דומה לסוללה, רק שהוא מאסיבי יותר ומתאים לגופים גדולים יותר.

המצברים – קצת היסטוריה

המצברים הראשונים היו פשוטים יותר ומסוכנים וחילופם היה תדיר. עם השנים המצברים השתפרו מעת לעת, ויעילותם נהייתה גדולה יותר. אולם גם היום נדרש להחליפם כל תקופה מסויימת, והם עדיין מהווים סכנה מאוד גדולה במידה וננקטים צעדים לא זהירים כלפיהם, אך תדירות ההחלפה של המצבר הרבה יותר גדולה, וסכנתו פחתה משמעותית. בעבר לא הייתה כל ידיעה לגבי סכנה הנובעת מהמצברים, ומסיבה זאת לא התייחסו למשמעות הבטיחות בצורה רצינית. בשנות ה-70 של המאה הקודמת, התגלה כי המצברים פולטים גז מימן. זאת לאחר מקרה שבו חדר מכונה בספינת קרב התמלא באדי מימן עקב חוסר איוורור החדר, ולאחר זמן מה של פעולת המצבר, נוצר פיצוץ עז בחדר, עד כדי כך שהצליח לעקור דלת של הספינה ולהעיף אותה למרחק של כמה קילומטרים.
כמובן שסכנות אלה אינן משקיפות למצברים המורכבים בכלי תחבורה, אך חשוב לדעת כי המצבר פולט אדי מימן, ובכך תכולתו מתרוקנת. בנוסף לכך, השימוש בו אינו נצחי ונדרש לטפל בו ולהחליפו בתדירות מסויימת.

קרדיט – מאור מצברים

מה עושים כשהמצבר "מתרוקן"

אנשים רבים נתקלים במקרה שבו הם מניעים את רכבם בבוקר ומגלים כי המצבר אינו מספק כוח לביצוע ההנעה. מצב זה מצביע על כך שהמצבר "התרוקן". הדבר המומלץ ביותר לעשות במקרה זה הוא להזמין שירותי גרר שיגררו את הרכב למוסך הקרוב ביותר, ושם יוכלו לטפל במצבר בצורה הראוייה ביותר. הדבר הלא מומלץ לעשות הוא חיבור המצבר הריק למצבר של רכב אחר, זאת מפני שעלול להיגרם נזק למצבר הטוב עקב עומס בלתי צפוי אשר עליו להתמודד עמו. על מנת שמצב זה לא יקרה, ודאו כי הנכם מבצעים אחזקה למצברכם באופן שוטף, הכוללת הסרת חלודה ולכלוך מקצוות המצבר. וודאו כי הנכם משלימים את תוכן הנוזל במצבר במים מזוקקים. מים מזוקקים הנם החומר בעל רמת הבידוד הגבוה ביותר בטבע, ולכן חשוב שאלה יהיו מים מזוקקים ולא מים רגילים המכילים מינרלים. אם אינכם בטוחים כיצד לבצע זאת, סעו אחת ל-3 חודשים למוסך ובקשו לבצע אזקה למצבר.

מדוע נדרש להחליף מצבר

ישנו מונח הנקרא "זמן מדף". כדוגמה, נקח את הסוללה של מכשיר הסלולר. סוללה זו מתמלאת בפעם הראשונה במלואה, אך לאחר תקופה, למרות שהסוללה מציגה כי הינה מלאה, בפועל אינה מתפקדת כמו בפעם הראשנה, וזאת מהסיבה כי הרכבה הכימי הפנימי השתנה. ולכן, כל כמה זמן מומלץ להחליף מצבר, מכיוון שאופן פעולתו נחלש עם הזמן.

כל כמה זמן מומלץ להחליף מצבר

ההמלצה האחרונה מגיעה מלירון מצברים ,ישנם המון סוגי מצברים, והחלפתם מומלצת בהתאם לסוג החומר ממנו הם מורכבים, לדוגמה ישנם מצברי ג'ל אשר טיבם יכול להימשך לאורך 10 שנים, וישנם מצברי מימן וגופרית שמשך חייהם תקף למשך שנה. ודאו עם סוג המצבר את משך חייו, ואל תחליפו אותו ברגע שהוא מתרוקן, אלא לפחות כחודשיים לפני, מכיוון שאי אפשר לחזות את הטווח המדויק של המצבר ללא כלים מיוחדים.

דן פלד